Casino en stage lopen een mooie combie ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tommy Lindner - WaarBenJij.nu Casino en stage lopen een mooie combie ;) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tommy Lindner - WaarBenJij.nu

Casino en stage lopen een mooie combie ;)

Door: Tommy Lindner

Blijf op de hoogte en volg Tommy

04 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Casino....

Ja... natuurlijk had ik wel even van te voren gekeken of er casino's bestonden in Paramaribo en uiteraard zijn die er ook in Suriname! bijna op elke hoek van de straat zie je casino's staan!! Ik dacht dammzz wat veel, zou er ook gepokerd kunnen worden ;)??!! Nja vorige week ben ik dan toch maar de taxi ingestapt om me vervolgens af te laten zetten :P... ik vroeg Steven (taxichauffeur) of hij mij bij een casino kon laten afzetten. Een casino waar gepokerd kon worden ;) Hij wist er wel één zei hij. Tropicana Casino!!
eenmaal binnengekomen keek ik wat in de rondte. Ik zag geen tafels. Dan maar even langs een medewerker om het te vragen. Helaas in dit casino wordt niet aan een tafel gepokerd. Teleurgesteld draaide ik mij om en wilde ik weglopen, maar toen bedacht ik mij en vroeg ik aan de medewerker waar ik dan wel kon pokeren. Dan moest ik naar Mirace Casino gaan. Tevreden keerde ik om en pakte men gsm. Steven, kan je mij weer op komen halen? We gaan naar Mirace casino ken je die? Ja zei hij! 10 minuten later zat ik in de taxi onderweg naar dat casino!

In mirace casino ( ik weet niet of ik het goed schrijf hoor ;) ) kan dus wel gepokerd worden, live aan een tafel! Van woensdag tot en met zondag vanaf 8 uur 's avonds. Blij dat ik was! De eerst volgende keer wil ik meedoen!

Stage.
En dan moet er ook nog gewerkt worden natuurlijk ;)
De eerste week heb ik een soort van kennismakingsweek gehad. Ik ben elke klas zo'n anderhalf uur in geweest. Er vallen natuurlijk direct wat dingen op. Ten eerste de klassen zelf. Ze zijn allemaal open dat wil zeggen dat er geen ramen aanwezig zijn. Verder ziet het er allemaal wat kaler uit. Ze gebruiken materialen die wij zo'n 50 jaar geleden hadden, denk ik ;)... Wat ik wel tof vind is dat ik weer met een krijtje mag schrijven! Dit vind ik echt leuk om te doen. Ik moest eerst wel even wennen, want op mijn vorige stage maakte ik gebruik van een digibord :P... Qua onderwijs zie je dat ze wel wat dingen proberen te integreren, zoals een beloningssysteem. Ik heb ze er eerlijk gezegd nog niet mee zien werken.
Verder mag ik niet met een korte broek of driekwarts broek voor de klas staan.. hmzzz... terwijl de vrouwen dit wel mogen, de borsten mogen er bij wijze van spreke ook nog eens uithangen terwijl IK gewoon dus in een lange broek voor de klas moet staan.. Even wennen was dit ;)...
De eerste dag kregen we een lijst met regels voor op school. één van de regels is dat je je gsm niet mag gebruiken. Wat zie ik tot mijn grote verbazing? ik was de eerste week elke klas in gegaan om kennis te maken. Op een gegeven moment tegen het einde van de dag wordt er een juffrouw gebeld en ze neemt haar telefoon gewoon op?!! whahah, leuk die regels, maar ik denk dat ze een beetje onnodig zijn aangezien niemand zich aan de regel van de gsm houd! Even later tijdens een vergadering, gebeurt precies hetzelfde! Weer hoor ik een gsm overgaan en weer pakt een juffrouw de telefoon op, ik dacht echt wat is dit nou??!!!
Onze overheid heeft kerndoelen opgesteld voor het onderwijs dat in Nederland gegeven word. Dit houdt in dat in elk jaar, in de groepen 1 tot en met 8, aan het einde bepaalde doelstellingen door de leerlingen bereikt moeten worden. In Suriname zijn ze hier nog niet bekend mee. Ze hebben wel iets wat erop lijkt, maar nja Surinamers kennende :P..
Elke week moet er op maandag een planning gemaakt zijn voor de komende week. Dit houdt in dat je voor elke les doelstellingen bedenkt en hoe je die doelstellingen wilt gaan bereiken. Een voorbeeld van een doelstelling die ik zag staan: Voor het vakgebied rekenen. De leerlingen leren rekenen.. hahahahah Lekker concreet toch?!!! ;) hier moest ik wel ontzettend hard om lachen, dat is toch geen doelstelling dacht ik?!
Maar goed zo zijn er nog een aantal dingen waar aan je kunt zien en merken dat het onderwijs er hier toch wel ietsje anders uitziet dan in Nederland.
Verder maken ze hier niet gebruik van adaptief onderwijs, of andere werkvormen. Er wordt klassikaal lesgegeven. Maar goed het is heel lastig om hier verandering in aan te gaan brengen aangezien je hier voor 5 maanden zit en je maar moet afwachten of ze het na jou ook zullen blijven doen. Kijk je kunt ook niet zomaar dingen gaan veranderen, maar goed we zullen zien, misschien op kleinschalig niveau?!! Ik heb nu ook pas men eerste week erop zitten ;)..

voor de mensen die het nog niet wisten, ik heb groep 6 als stageklas. Een erg leuke klas, met kinderen van Javaanse, Surinaamse en Hindoestaanse afkomst. Die leerlingen hebben ook zo'n leuk accent, WEET JE WELL, EYY Meester MAG IK MOET PLASSEN ;)... Ze hebben allemaal van die mooie koppies hahahahaah..

Vrijdag heb ik met de kinderen een activiteit gedaan. Dit ben ik, heet het. komt erop neer dat de kinderen een soort schrijfopdracht doen waarbij ze vragen moeten beantwoorden over henzelf. Hoe ze heetten, wat hun hobby's zijn etcetc.. Zo leer ik de kinderen ook wat beter kennen en ze vonden het leuk om te doen. Ik had zelf een voorbeeld gegeven. Bij hobby's had ik geschreven dat ik van voetballen, gamen en pokeren houdt. Op een gegeven moment loop ik langs een groepje jongens, vraagt een jongen aan mij; "WAT IS Pokeren meester?!! Dus ik uitgelegd dat dit een spel is waar je grof geld mee kunt verdienen en dat ze dit zeker ook moesten gaan spelen ;) whahahaha nee hoor, ik zei dat het een kaartspel was net als pesten..

• 04 Maart 2010 - 11:16

Ons 4:

Whaaahhaaaa..stinkerd!! Leren pokeren aan die kleine kindertjes...ow..ow..ow! ;)

Maar ze hebben daar dus een casino...en ik neem aan dat je er vanavond al zit?? Ben benieuwd hoe daar het pokeren gaat!

Leuk verhaaltje weer, en mooie foto's op je hyves!

Nog 1 dagje en dan heb je weer weekend, lekker in je hangmat ;) ....zal ook wel weer een ervaring op zich zijn...
    Veel plezier...en een dikke zoen van ons!

• 04 Maart 2010 - 22:05

Elise:

Hoihoi ! Zoals beloofd hou ik ook de verhalen bij hoor:D ! En ben nog steeds jaloers, zeker na het zien van die foto's !!
    Klinkt trouwens wel als een makkelijke stage zo.. Jij hoeft niets meer te leren, zij kunnen alleen wel een hoop van jou leren !!

Veel succes nog en geniet er van, maar dat lukt allemaal wel zo te horen !

Groetjes xx Elise

• 05 Maart 2010 - 12:00

Duncan:

Hey Meastro!

Leuk je verhaal weer te lezen! Mooi dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt!
    Mijn stage is dan ook maandag begonnen en heb het echt super naar me zin. Van het weekend chillen bij mij? (achter de laptop) we spreken elkaar vriend!

• 09 Maart 2010 - 11:03

Talitha Elisa:

Foeiii Tommy...

Straks geef jij nog een middagje les over wat pokeren is: & neem je de kids nog mee naar het casino onder schooltijd ;) hihi...
    Nee hoor gekheid!
    Klinkt weer tof allemaal!!!
    Nou &joy babe en succes in het casino met cashen he :D & volgens mij kan je de kids daar een boel leren dus &joy het lesgeven!!!

Kuzzieeee

• 10 Maart 2010 - 18:57

Imara:

hee pipi,

leuk om zo eens even te lezen wat je daar uitspookt! apart he hoe ze daar eigenlijk toch enorm achterlopen qua onderwijs? maar lijkt me juist een enorme uitdaging voor je! en word er ook nog een beetje gelanterfant op t strand? Die pokerverhalen verbazen me uiteraard niks ;)
    Heee.. het ga je goed en geniet van je tijd daar!
    X Imaar

• 15 Maart 2010 - 18:54

Doerak:

Joo TommyBoy!!

Fawaka??!!

Strakke pics en coole verslagen! Jij vermaakt je overal he! Apart gevoel om zo ver weg te zijn he!

Ik hoop dat je heel veel van geniet en veel leert!

Spreek je!

Groetjes Doerak!

• 16 Maart 2010 - 11:27

Marloes:

He Tom,

Van Cyn heb ik dit adres gekregen dan kan ik je verhalen lezen, echt leuk hoor. Matthijs en ik gaan zeker nu naar suriname, maar helaas ben jij dan net weg. Echt jammer anders hadden we elkaar zeker gezien, je begint al als een echte surinamer te klinken!!!!

Tot snel en blijf schrijven is leuk om te lezen. Kus marloes

• 16 Maart 2010 - 11:29

Her & Lyl:

Hoi Tommy, blij dat je verslag precies hetzelfde van inhoud is als hetgeen je ons 's middags/'s avonds verteld. Leuk! Groetjes van je overbuurtjes!